Coca-Cola light relaunch

Q&A algemeen

 

Kernboodschappen:

● Coca-Cola light wordt geherlanceerd als een apart merk met een nieuwe eigen identiteit naast Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar.

● Coca-Cola lanceert een compleet nieuwe look voor de iconische light-versie die al sinds 1983 op de Belgische markt is (35 jaar). Het nieuwe design benadrukt de gekende en onveranderde smaak van Coca-Cola light zonder calorieën.

● België & Luxemburg krijgen de primeur om als allereerste landen wereldwijd de nieuwe look met bubbels op de iconische zilverkleurige achtergrond te lanceren.

● Coca-Cola wil met de herlancering van Coca-Cola lightde emotionele band met de consument herstellen en hen herinneren aan de heerlijke “light taste”. Daarom zetten we in op “lighthearted moments”: zorgeloze momenten beleven met vrienden, samen met Coca-Cola light.

● De “bubbly” look past volledig bij waar Coca-Cola light voor staat: ten volle genieten van de gezellige, toffe, zorgeloze momenten in het leven.

● De nieuwe visuele identiteit omvat een moderne interpretatie van de oude look, met zilver als voornaamste kleur. Vanaf nu wordt deze op alle beschikbare verpakkingen gebruikt, inclusief Coca-Cola light lemon. Vanaf oktober 2018 komen er ook twee nieuwe smaken bij: Exotic Mango & Ginger Lime

 

Bijhorende messaging:

● Coca-Cola light, de unieke, milde smaak van Coca-Cola, verfrissend en stimulerend maar niet té vullend of overheersend met 0 calorieën.

● Naar aanleiding van de lancering van de nieuwe look, brengt Coca-Cola light een T-shirt collectie uit in samenwerking met twee social media influencers: An-Katrien Casselman (NL) en Virginie Philippot (FR). De influencers mochten de T-shirt ontwerpen met hun favoriete quote rond genieten van kleine zorgeloze momenten.

● Coca-Cola light is er bij het beleven van zorgeloze toffe momenten die je onverwacht alleen of met vrienden beleeft.

● Coca-Cola light is een verfrissend drankje met een heerlijke lichte smaak, zonder calorieën, perfect voor kleine zorgeloze momenten.

 

Het product

Q In welk opzicht is het product veranderd?

Het product zelf is niet veranderd en blijft zijn gekende onveranderde smaak

behouden, enkel de look verandert. Coca-Cola light krijgt in Belux als eerste in

Europa een compleet nieuwe look met bubbels. Het nieuwe design benadrukt de

gekende en onveranderde smaak van Coca-Cola light die zoveel Belgen

liefhebben sinds 35 jaar. Ook de Coca-Cola light lemon krijgt een nieuw jasje.

Vanaf begin oktober er komen twee nieuwe smaken bij: Exotic Mango & Ginger

Lime.

Q Wat maakt Coca-Cola light anders dan Coca-Cola Zero Sugar?

Coca-Cola zero sugar komt qua smaak heel dichtbij de smaak van de

klassieke Coca-Cola, alleen bevat deze 0% suiker. Coca-Cola light heeft een eigen

smaak, maar bevat wel dezelfde zoetstoffen als Coca-Cola zero sugar - namelijk

een combinatie van aspartaam en acesulfaam-K. Beide dranken zijn daarom

calorievrij.

Q Is er een verklaring voor dat meer vrouwen naar Coca-Cola light grijpen

dan mannen? Of heeft dit puur met marketing te maken?

Coca-Cola light heeft zich mede door de campagnes uit het verleden met onder

andere de Coca-Cola light hunk vooral naar vrouwen gericht waardoor onze

trouwe fans zich voornamelijk onder het vrouwelijk geslacht bevinden.

 

Ingrediënten

Q Kunnen we nieuwe smaken Coca-Cola light verwachten in Belux?

Bestaande smaken Lemon en light taste blijven en daarnaast worden de nieuwe

smaken Exotic Mango & Ginger Lime geïntroduceerd.

Q Hoeveel suiker en hoeveel calorieën zitten er in Coca-Cola light?

Coca-Cola light bevat geen suiker en is calorievrij (0,2 calorieën per 100 ml)

Coca-Cola light wordt gezoet met zoetstoffen.

Q Bevat Coca-Cola light ggo’s?

Nee, geen van onze frisdranken bevat genetisch gemodificeerde organismen.

Q Hoeveel cafeïne bevat Coca-Cola light?

Coca-Cola light bevat cafeïne, maar de verhoudingen zijn veel lager

dan bij koffie. In een kop koffie van 125 ml zit gemiddeld 80 mg cafeïne. Dat is

evenveel cafeïne als in bijna 2blikjes Coca-Cola light van 330 ml (625 ml). Zwarte

thee en groene thee bevatten gemiddeld 30 milligram caffeine* in een kopje van

125 milliliter. Dat is net bijna zoveel als een glas (250 ml) Coca-Cola light taste

(32 mg).

Q Er wordt weleens gezegd dat Coca-Cola light kankerverwekkend zou zijn

omwille van de aanwezigheid van aspartaam.

Coca-Cola light wordt gezoet met kunstmatige zoetstoffen waaronder aspartaam

(naast Acesulfaam-K)Aspartaam is niet kankerverwekkend. Het is een van de

grondigst onderzochte ingrediënten ter wereld. Wetenschappelijke studies

bevestigen telkens weer de veiligheid ervan.

Alle ingrediënten die we gebruiken in onze dranken zijn uitvoerig getest en veilig.

 

Verpakkingen

Q Hoe ziet de nieuwe verpakking eruit?

Coca-Cola light krijgt bij ons als eerste in Europa een nieuwe look met bubbels op

de iconische zilverkleurige achtergrond. Het nieuwe design benadrukt de gekende

en overanderde smaak van Coca-Cola light die al 35 jaar op de markt is.

Q In welke verpakkingen is Coca-Cola light te koop?

Deze zijn verkrijgbaar in zilverkleurige blikken van 150ml en 330ml, evenals in

flessen van 250ml, 500ml, 1l en 1.5l. De lemon-variant is verkrijgbaar in een

blikje van 250ml, flessen van 500ml en van 1.25l.

 

T-shirt collectie

Q Waar zullen de T-shirts te koop zijn?

De exclusieve T-shirts zullen niet te koop worden aangeboden, maar verkrijgbaar

zijn via wedstrijden op sociale media van Coca-Cola light en op die van beide

influencers.

Q Hoeveel T-shirts werden er gemaakt?

Voorlopig 2000.

Q Wie heeft de T-shirts ontworpen?

An-Katrien Casselman (@teacupsandresses) en Virginie Phillipot

(@virginiephilippot). Zowel Ankatrien als Virginie zijn social media influencers en

fan van Coca-Cola light.

Q Waarom werd gekozen voor An-Katrien en Virginie?

An-Katrien en Virginie zijn allebei Coke Ambassadors. Wij weten al langer dat zij

vooral fan zijn van Coca-Cola light. De keuze voor hen was dan ook snel

gemaakt.

Q Hoe zien de T-shirts eruit?

Het gaat om grijze en witte T-shirts in een moderne pasvorm van het Belgische

merk Stanley/Stella. De focus ligt op de quote van de influencers: deze zijn in het

groot afgebeeld op de voorkant, en afgetekend met hun naam. Het logo van

Coca-Cola light is subtiel afgebeeld.

 

Duurzaamheid

Q Waarom zijn de PET flesjes niet volledig gemaakt van rPET?

25% van de fles is gemaakt van gerecycleerde PET (rPET) en we gaan hier steeds

verder in. Het is onze ambitie om tegen 2025, in alle Europese landen waar wij

als bottelaar actief zijn, tenminste 50% van alle PET die we gebruiken afkomstig

te laten zijn van gerecycleerde PET en/of hernieuwbare materialen.

We zoeken continu naar nieuwe manieren om onze producten te verpakken,

terwijl afval, materialen en energie worden verminderd. Zo hebben we onze

flessen al lichter gemaakt dan voorheen, zodat er minder grondstoffen en energie

worden verbruikt.

Q Hoe rijmt dit met jullie duurzaamheidsplannen?

Het is onze ambitie om tegen 2025 50% van alle PET die we gebruiken afkomstig

te laten zijn van gerecycleerde PET en/of hernieuwbare materialen.

Inmiddels zijn 100% van onze pet- & glazen flessen en blikken van Coca-Cola in

België recycleerbaar, inclusief onze flesdoppen. Maar we weten dat er nog genoeg

te doen is. Daarom zoeken we continu naar nieuwe manieren om onze producten

te verpakken waarbij we zo min mogelijk afval, materialen en energie gebruiken.

 

Verkrijgbaarheid

Q Vanaf wanneer zijn de nieuwe verpakkingen verkrijgbaar?

De nieuwe verpakkingen zijn vanaf 17 september verkrijgbaar in alle

supermarkten, tankstations, leisure locaties, bioscoop, onderweg en in de horeca.

Q Lancering nieuwe smaken: Vanaf wanneer zijn nieuwe smaken in Belux

verkrijgbaar?

De nieuwe smaken Exotic Mango en Ginger Lime zijn vanaf 5 oktober verkrijgbaar

in alle supermarkten, tankstations, leisure locaties, bioscoop, onderweg en in de

horeca.

Gezondheid en welzijn

Q Hoeveel suiker en hoeveel calorieën zitten er in Coca-Cola light?

Coca-Cola light bevat geen suiker en slechts 0,2 calorieën per 100 ml. Coca-Cola

light wordt gezoet met aspartaam acesulfaam-K.

Q Erkennen jullie dat dat mensen hun suikerconsumptie moeten

verminderen?

Coca-Cola onderschrijft de aanbeveling van de WHO die stelt dat max. 10% van

onze dagelijks aanbevolen calorie-inname van toegevoegde suikers mag

afkomstig zijn. Coca-Cola is er zich bovendien ook van bewust dat mensen zelf

willen kiezen of en hoeveel suiker zij consumeren. Daarom bieden we een groot

aantal dranken waarvan een calorievrij of caloriearm alternatief beschikbaar is en

zijn er verschillende verpakkingsgroottes zodat ook op deze manier bewuste

keuzes gemaakt kunnen worden over de inname van calorieën en suiker.

Momenteel bestaat al 50% van wat we verkopen in België uit dranken met weinig

of geen calorieën.

Op de verpakking geven we duidelijke informatie over de samenstelling en

voedingswaarde van onze producten. Zo kan de consument een weloverwogen

keuze maken voor zichzelf en zijn gezin. Coca-Cola wil tegen 2025 de gemiddelde

hoeveelheid calorieën per 100 ml verkocht product met 10% verminderen ten

opzichte van 2015.

Marketing

Q Waarom moet Coca-Cola light geherlanceerd worden? Doet het

merk het niet goed?

We hebben gemerkt dat door de focus op de eenmerkenstrategie voor Coca-Cola

de trouwe Coca-Cola light consument zich hier niet altijd bij aangesproken voelt

en een aparte strategie waarbij we focussen op de unieke bubbly lichte Coca-Cola

light smaak voor hen nodig is.

Q Wat is het aandeel van Coca-Cola light op dit moment ten opzichte van de

andere Coca-Cola’s?

Coca-Cola light is goed voor 10% van de totale verkoop van Coca-Cola in België

en Luxemburg. Vandaag bevat bijna 50% van de verkochte Coca-Cola’s geen

suiker meer.

Q Wat is de doelgroep van Coca-Cola light?

We richten ons in onze marketingcampagnes vooral op millennials die met één

been in het volwassen leven staan, maar anderzijds ook willen genieten van vrije,

onbezonnen momenten met hun vrienden. Daarnaast richten wij ons ook op de

vrouwelijke dertig plussers die zich op een kantelmoment bevinden in hun leven

(samenwonen, kinderen grootbrengen, etc), die ook geregeld nood hebben aan

een zorgeloos moment met vriendinnen.

Q Vanwaar de focus op vrouwen?

Wanneer Coca-Cola light in 1983 gelanceerd werd, was dit één van de eerste light

producten op de markt. Light producten waren vooral bedoeld voor mensen die

bezig waren met hun lijn en dit waren toen voornamelijk vrouwen.

Q Wat is het idee achter het de aparte positionering van Coca-Cola light

(uit de one brand strategie)?

Light taste is geen light versie van de originele Coca-Cola. Het is een aparte

drank met een verschillende communicatie en consument dan de consument van

Coca-Cola. Coca-Cola Zero Sugar is Coca-Cola zonder suiker. Deze zijn zeer

verwant aan elkaar qua smaak.

Q Komt de Coca-Cola light hunk terug?

Coca-Cola light krijgt een aparte benadering als merk maar het is niet de

bedoeling om terug te duiken in het verleden. De Coca-Cola light hunk is een

bekend icoon maar het merk en de maatschappij is ondertussen verder

geëvolueerd.

Q Wanneer werd de Coca-Cola light hunk voor de eerste keer gelanceerd?

In 1996 lanceerden we voor de eerste keer een Coca-Cola light break moment

met een specifieke timing waarop een goeduitziende werkman op een bouwwerf

een pauze nam met een Coca-Cola light en de dames die aan het werk zijn in het

gebouw ernaast met z’n allen voor het raam stonden. Daar werd ook voor de

eerste keer het bekende liedje ‘I Just Want To Make Love To You, van Etta James

dat synoniem met de Coca-Cola light hunk is geworden gebruikt. In de jaren

nadien werden er nog verschillende varianten met een besteljongen die Coca-Cola

light komt leveren tot de laatste versie met de tuinman in 2013.

In 2014 hadden we hier ook een lokale Coca-Cola light hunk verkiezing die

gewonnen werd door Tuur Roels.

Q Coca-Cola light heeft altijd een nauwe band met fashion gehad. Komen er

opnieuw samenwerkingen met designers/fashion?

Vandaag zijn er naast de samenwerking met onze influencers An-Katrien

Casselman (@teacupsandresses) en Virginie Phillipot (virginiephilippot) voor de

herlancering geen concrete plannen in die richting.

Q Welke samenwerking met designers/ontwerpers hebben jullie in het

verleden gehad?

We hebben een enkele jaren op rij samenwerkingen gehad met Sonia Rykiel, Karl

Lagerfeld en Jean-Paul Gauthier. Marc Jacobs sloot in 2013 dit rijtje als creatief

directeur van Coca-Cola light af. Zij ontwierpen telkens limited edition blikjes en

aluminium flesjes voor Coca-Cola light. In 2002 ontwierpen onder andere Wim

Delvoye, Patrick Corillon, Jacques Charlier en Panamarenko enkele blikken

exclusief bestemd voor de Belgische markt.

In 2009 vierden we 25 jaar Coca-Cola light in België en dit vierden we met 4

zilveren flessen ontworpen door topkok Sofie Dumont, schoenen en

handtassenontwerpster Ellen Verbeek, juwelenontwerpster Christa Reniers en

kunstenares Delphine Boël.

Q Voor wat staan de bubbels op de verpakking?

Voor het genieten van de zorgeloze bubbly momenten in het leven. De bubbels

benadrukken de gekende en onveranderde smaak van Coca-Cola light die zoveel

Belgen liefhebben.

Q Welke marketingactiviteiten gaan jullie uitvoeren? Komt er een above

-the-line campagne?

De lancering eind september 2018 wordt ondersteund door een grote

marketingcampagne met online, print en outdoorreclame, sampling,

winkelvloercommunicatie, de lancering van webpagina’s en social media, een PR

campagne en TV commercials.

Vragen gerelateerd aan de Belgische actualiteit

Q Wat is jullie positie in het debat rond verpakkingen en statiegeld?

Wij zijn van mening dat plastic afval zo veel mogelijk moet worden ingezameld en

niet in de natuur mag belanden. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid en

zijn actief in gesprek met verschillende partijen in België om er voor te zorgen

dat:

• Verpakkingen na gebruik niet in het mileu belanden maar effectief worden

gerecycleerd en verder verwerkt voor nuttig hergebruik;

• Verpakkingen verder verduurzamen zodat ze minder materiaal bevatten

(lichtere verpakkingen) en een steeds hoger percentage gerecycleerd PET

(rPET) bevatten.

In België hebben we sinds meer dan 25 jaar een goed werkend systeem van

ophaling via FostPlus. Zo wordt 90% van de drankenverpakkingen

(drankenkartons, PET en blik) ingezameld via de PMD-zak en dus gerecycleerd.

Voor elk van onze verpakkingen hebben we de voorbije jaren aanzienlijke

vooruitgang geboekt in het verbeteren van de duurzaamheid. Zo zijn al onze

flessen en blikjes voor 100% recycleerbaar en hebben we de hoeveelheid

verpakkingsmateriaal verminderd. Bovendien maken we onze verpakkingen zo

licht mogelijk en hebben we ons ertoe verbonden de hoeveelheid gerecycleerd

en/of hernieuwbaar materiaal in onze petflessen tegen 2025 van 25% naar 50%

te verhogen.

Coca-Cola is dus in se niet gekant tegen het principe van statiegeld, maar er

moet wel rekening worden gehouden met de socio-economische realiteit van elk

land. Daarom geloven wij in de kracht van dit Belgische systeem. Wij zijn

uiteraard wel bereid om constructief samen te werken met alle betrokken partijen

en staan steeds open voor dialoog als het op dit thema aankomt. Het is door een

optimale samenwerking met de overheid en de industrie, en door de

bewustwording van het zwerfvuilprobleem te vergroten, dat we tot de beste

oplossingen zullen komen. Zie alle initiatieven die vandaag genomen worden door

de Mooimakers en Bewapp, die wij heel actief ondersteunen vanuit Coca-Cola.

Q Wat is jullie positie met betrekking tot de suikertaks?

Wij zijn van mening dat deze belasting om verschillende redenen discriminerend

en oneerlijk is.

Allereerst is deze belasting alleen van toepassing op frisdranken. Het richten van

dergelijke maatregel op één enkelen productcategorie lijkt ons niet eerlijk of

productief. Ten tweede belast het systeem alle frisdranken - dus ook light - en

zerodranken zonder suiker.

Bij Coca-Cola zijn we van mening dat een breder beleid nodig is om het

consumentenbewustzijn op vlak van de calorie-inname te verhogen en een

gezonde levensstijl te promoten. Suiker is niet slecht. Teveel suiker wèl. Om de

consument te helpen bij het beperken van zijn/haar suikerinname nemen we

verschillende initiatieven, onder andere:

• We werken aan nieuwe recepten voor onze bestaande drankjes en

brengen nieuwe drankjes met minder / zonder suiker op de markt. Meer

dan 50 % van ons verkoopsvolume in 2017 was zonder suiker (water, light

& zero’s).

• We zetten in op kleinere verpakkingen: vandaag zijn 17% van onze

verpakkingen in België kleiner dan of gelijk aan 250 ml (tegen 2020 moet

dit 20% zijn) en we blijven, ook in onze marketing inzetten op de kleine

verpakkingen om consumenten te helpen hun suikerinname te beperken.